דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם אתה חכם רשע תם או זה שאינו יודע לשאול? מסר ההגדה של פסח - כלים לחיים מארבעת הבנים 

מאת    [ 26/03/2010 ]

מילים במאמר: 1142   [ נצפה 2726 פעמים ]

האם אתה חכם? רשע? תם? או זה שאינו יודע לשאול?..

מסר ההגדה של פסח -  כלים לחיים מארבעת הבנים

מאת: אוריאלה פז-מורין

"יש אנשים שהם כה מהירי תפיסה, עד שלעולם לא ילמדו דבר" - אלכסנדר פופ

 

ניתן להתבונן על 4 הבנים המופיעים בהגדה של פסח כייצוגים של תהליך התפתחות רוחני, מודעות, בגרות ובשלות. בתהליך זה עובר האדם שלבים שונים, לא פשוטים, בדרך לחכמה ותבונה שהינה מעבר לנגלה לעין.

אז.. בואו יחד נטייל עם סיפור ההגדה ונלמד ממנו משהו לחיינו אנו:

תחילתו של המסלול- ב'שאינו יודע לשאול'. המפתח להתפתחות רוחנית הינו בשאלת שאלות ובהתבוננות חוקרת על טבעו של העולם, משמעותם של החיים והנסיבות, שאלות המפנות אותנו אל מעבר לקיום יומיומי חסר  משמעות.

התגליות העמוקות ביותר שלנו מגיעות מתוך שאלת שאלות-עומק יסודיות וחיפוש אחר תשובות מניחות את הדעת. דמותו של זה שאינו יודע לשאול מעוררת ומזכירה לנו את חשיבותה של ההתבוננות העמוקה, זו שיוצאת מן התבניות המוכרות ומבקשת להתחבר להשראה גבוהה ולמרווה לנשמה.


ה'תם'- מייצג דמות שלא ממש מוצאת עניין בדברים, מרפרפת מעל, שואלת שאלה שטחית ומקבלת תשובה בהתאם. דמות זו יכולה להיות מקבילה למצב של 'הכל בסדר', חיים בתוך הרמוניה כביכול, כאשר מתחת לשכבה זו מצוי כעס, עצב, תסכול, חוסר אונים, פחד או ספק שעדיין לא מצאו את מקומם.

למרות הנעלות שבסליחה, יש להיזהר מטיוח רגשות ולא להתמיר אותן לסליחה 'רוחנית' ללא טיפול וריפוי. יש מקום לרגש האותנטי, ולמעשה, רק לאחר שנאזור אמת ואומץ, ונתבונן עמוק אל האמת- שלנו.. של המציאות.. וניצור ריפוי עמוק, או-אז נוכל לחזור אל התום, נהיה ישרים עם עצמינו (תם מייצג גם יישר דרך) ונוכל לחוות הרמוניה והארה פנימית, והפעם ממקום פתור ושלם.

ה'רשע'- מייצג את מי שאבדה לו הדרך אל נשמתו וליבו. הוא מסייר במחוזות לוגיקה מנטלית צרופה, מתריס אל האחרים ומוציא עצמו מן הכלל. הרשע מייצג אדם שאיבד את החיבור אל מקור נשמתו הפנימי, ואולי בתוך תהליך שאלת השאלות התעוררו בו כעס ותסכול רבים.

הרשע מייצג מצב שבו התרחקנו כל-כך מן המהות האמיתית שלנו, עד כי אנחנו רואים עצמינו נבדלים מן ה'חוץ' מן האחרים ומן העולם, פגועים מ'הם', מהאחרים- מהחיים- אולי מאלוהים, וזאת משום התחושה שלא מבינים אותנו, או לא סיפקו לנו את מה שאנו זקוקים לו.

תהליך זה כרוך לעיתים באיבוד אמונה ודרך. הלב סגור מפאת פגיעות עבר או תסכול רב הייאוש והנתק יוצרים תחושה שכבר אין טעם לשאול את השאלות. מה שנותר הוא להתריס בפני האחרים 'מה העבודה הזאת לכם' ולהתרפק על ציניות וזלזול.

חשוב בעניין זה לדעת כי דווקא תהליך צמיחה והתפתחות חייב לעבור דרך שלב זה שבו הספק עולה, אין הדרך ברורה כלל וכלל, וכל הדברים שנתנו בהם אמון פעם- מתפוגגים בתוך ערפל של חוסר אמון.

מי שצולח שלב זה ולא מרפה - זוכה בהארה ובגיבוש אמת פנימית-רוחנית המקבלת הדהוד ותמיכה מתוך נסיבות החיים עצמן.

הבן ה'חכם' שבהגדה- מייצג את מי שלא הפסיק לשאול, או חזר לשאול לאחר שעבר את שלב איבוד האמון, התסכול והכעס. הוא מבין שהחיים הינם מורכבים, וכי ישנם דברים מעבר לגלוי. הוא יודע שיש לו מה ללמוד ולקבל מכל אדם ומכל התרחשות, ויותר מכל- מודע הוא לכך שאינו יודע הכל..

החכם מחובר לחמלה ולפתיחת הלב ויכול לקבל בהבנה את מגבלות האנושיות. על כן אין בו כעס על בורות או חוסר ידע של ה'אחרים'. הוא ממשיך, ללא לאות, לשאול , לחקור ולהגיע לתובנות בתוך כך. ה

תמדה בכיוון זה יכולה להביא לחיבור לחכמה האלוהית ולהשראה גבוהה, לצד לב רחום, חומל ופתוח. מבחינת תפיסתי, הרשע שואל שאלות חשובות מהרובד המנטלי בלבד, ואילו החכם משלב את חכמת השכל עם חכמת הלב, ובכך זוכה להארה.

לעניינינו אנו, כמה דברים עולים בתודעתי:

1.    להתבונן ולבחון- מי אני בהתייחס ל- 4 הדמויות? מה הן מייצגות בתוכי? האם אני יכול/ה להפיק וללמוד מכך משהו?

2.    ניתן לקחת כלי זה כדי להבין אחרים ואף לסייע להם:

א.    זה שאינו יודע לשאול- את פתח לו: לספר, לחלוק עם אחרים את החוויות, התובנות, הריגושים וההתפתחות האישית שלכם ולהיות כמגדלור (מגדל-אור) המאפשר לאחרים להיפתח, להתעניין ולספוג השראה.

ב.    תם: לקיים שיחות עומק, היורדות לשורשם של דברים ואינן מסתפקות ברפרוף מעל, הנהוני נימוסים ורשימות נתונים (איפה גרים, עובדים, גיל, מצב משפחתי..).

ג.    רשע: לגייס את החמלה והלב הפתוח. להבין שהאדם התרחק מעצמו. ולהחליט בתוך זה, תוך תחושה פנימית ודיאלוג: אם ה'דלת פתוחה' לשיחה, זו יכולה להיות הזדמנות נפלאה לדיאלוג של צמיחה, ואם זה מסתכם בציניות והתרסה, שימרו על גבולות טובתכם ופעלו בהתאם.

ד.    חכם: התענגו על המפגש, היפתחו ללמוד דבר מה חדש, ותגלו גם את ההנאה שבלחלוק חוויות. החכם תמיד ישמח ללמוד גם מכם.


3. לזכור שבתוך כל אחד מאיתנו יש (או היו בעבר) את כל ייצוגי הדמויות. לזכור שכולנו ילדים של החיים.. של אלוהים.. ולחבק את המגוון המהווה בשבילנו אך תזכורת והזדמנות נוספת ללמידה וצמיחה.

ולסיום מילה קטנה על השלום, החופש והניסים:

1.    חישבו על ההתניה שאנו מעבירים מדור לדור: "ובכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו..". שהרי תודעה יוצרת מציאות..

מדיי שנה בחג הפסח אני מוצאת עצמי משנה הנוסח ומעלה הנושא למודעות. מה דעתכם על: ובכל דור ודור אנו חיים באחוה, והקדוש ברוך הוא מברכינו בטוב.. וכיוצ"ב.

מיצאו לכם הנוסח שעולה מן הלב, נוסח של תודעת שלום, ובואו כולנו נשנה וניצור עולם טוב יותר, חזון חדש.. אמן!

2.    חג הפסח מהווה תזכורת בשבילנו לצאת לחופש מן הכבלים, התבניות הפנימיות, האמונות המגבילות.. האזיקים ובתי הכלא הפנימיים שאנו יוצרים לנו.

מאחר והמציאות הפנימית משתקפת במציאות חיצונית, הרי פעמים רבות אנו יוצרים, שלא במודע כמובן, את הסוהרים שלנו בדמות בני זוג, מקומות עבודה ושאר אילוצים.

זה הזמן לקחת אחריות לחופש האישי שלנו ולנסיבות חיינו.  פיטרו אתכם מהעבודה? נפלא!! בואו תצאו מהתבנית הישנה ותאפשרו לעצמכם, אולי לראשונה, להתחבר לחזון- לחלום האמיתי שלכם. מתוך זה יכולה לצמוח קריירה משגשגת, חדשה ומענגת עבורכם. התגשמות החלומות..

זיכרו- אין מקריות, ואלוהים לא עושה טעויות.

לא מרוצים בתוך מערכת זוגית? צאו לחקור, ללמוד ולהתפתח. לזהות מהו השיעור שלכם בתוך זה.

שינוי משמעותי מתרחש בחיינו כאשר אנו מפסיקים להשליך את האחריות על נסיבות חיינו ולתלות אותם באנשים אחרים או מצב חיצוני כלשהו. ידיעה זו, ובעיקר היישום שלה- משחרר לחופש ההגשמה בתוך סיפוק ושפע.

האם תסכימו?..

מאחלת לכם יציאה אמיתית ועמוקה מעבדות לחירות. וזה.. אתם יודעים.. רק בידיכם. אם טרם מצאתם הדרך, אין זה אומר שהיא לא קיימת. המשיכו לשאול שאלות, כאלה שמקדמות ומאפשרות למצוא פתרונות, או אנשים נכונים שיסייעו לכם. הימנעו משאלות של קורבניות כמו 'למה זה קורה לי'. שאלו: "מה עלי לעשות כדי.."
מברכת אתכם בחיבור לחכם- לחכמה הפנימית והאלוהית, זו המתגלה במלוא יופייה ברגע שאנו מסכימים להיפתח, ללמוד, להתבונן באמת הגבוהה, ולעשות בפועל כל שביכולתנו כדי להבין את מסע הנשמה שלנו כאן.

אני מתפעלת, בכל פעם מחדש, מסיפור יציאת מצרים, נס קריעת ים-סוף, דמותם המרשימה של משה ומרים.. ואת זאת אני שמחה להרים על נס, ולזכור שיש ביכולתנו להתחבר היום, כאן ועכשיו, וליצור ניסים בחיינו.

לחיי הניסים, השחרור והחכמה שבלב !

המשיכו תמיד לחקור ולשאול..

שלכם באהבה גדולה

אוריאלה

כותבת המאמר היא אוריאלה פז-מורין מפתחת שיטת אומגה-O.P.M. המהווה 'מכון כושר' אישי וכוללת כלים מעשיים וקלים להפעלה המשפיעים על איכות החיים, בגוף ובנפש ומאפשרים יצירת שינוי שפע והצלחה בקוצ'ינג עצמי. יוצרת סדרת 'מאסטר לייף בדמיון מודרך' למיגנוט מציאות רצויה בתחומי חיים שונים. מנהלת מכון אומגה- Coaching. הכשירה רבים מהמורים, היועצים והמטפלים בארץ. אתר הבית כולל עדכונים שוטפים, כתבות ומסר אישי: www.omegamasterlife.com טל': 03-6359699 דוא"ל: oriellaz@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב